Alla inlägg under december 2012

Av tippsaren - 17 december 2012 19:57

Du behöver:

- 75g smör

- 1,5 dl mjölk

- 1,5 dl vatten

- 25g jäst

- 1 ägg

- 0,5 tsk salt

- 0,5 dl strösocker

- ca 1 liter vetemjöl

- 1 ägg till pensling


FYLLNING:

- små bitar av bacon, skinka, korv etc

- purjolök eller gul lök


1.  Smält smöret. Häll mjölk och vatten över och värm till 37* C.

2. Smula ner jästen i en bunke. Häll lite av smör och mjölk-blandningen över jästen och blanda. Ha i ett ägg, resten av smör och mjölk-blandningen, salt och socker. Blanda.

3. Arbeta in vetemjölet lite i taget tills degen är smidig. Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.

4. Förbered fyllningen medan degen jäser. Tärna köttet fint och fräs löken i stekpanna.

5. Placera bullformar på två plåtar.

6. Dela degen i två bitar. Kavla ut den ena biten så den blir centimetertjock. Häll hälften av fyllningen (med lite stekfett) på degen och sprid ut över ytan. Salta lätt.

7. Rulla ihop degen och skär bullarna. Lägg dem i bullformarna. Gör likadant med den andra deghalvan.

8. Sätt ugnen på 250* C. Vispa upp ett ägg med lite vatten och pensla alla bullarna. Låt dem jäsaa i 20 minuter. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter.


OBS! Bullarna måste förvaras i kylskåp eller frys eftersom de innehåller kött.

 

 

 

Bildkälla

Av tippsaren - 16 december 2012 12:45

Julafton närmar sig med stormsteg. Har ni inte hittat julklappar ännu hoppas jag att ni gör det så snart som möjligt. HÄR är ett tips från min sida, där jag tror ni kommer finna något åt henne.


Av tippsaren - 14 december 2012 12:30

Japp, idag tänkte jag skriva om ett tips som har med speglar att göra. Spegelrengöring! Alla vet nog att det är svårt att tvätta en spegel men för att göra det lättare och inga fula märken. Använd tidningspapper. Har hört att det suger upp medlet (själv använder jag fönsterputs) på något sätt. Vet inte hur, bara att resultatet blir ursnyggt!


 


Bildkälla

Av tippsaren - 13 december 2012 12:15

- Mixa några frysta jordgubbar
- Häll i mjölk (minst 1 ½ dl)
- Vispa
- Rör ner florsocker med en sked
- Ha i gameldags vaniljglass tillsammans med några frysta björnbär
- Vispa
 
 
 

Av tippsaren - 12 december 2012 16:45

Du behöver:

3 dl vetemjöl
3 ägg
6 dl mjölk
2 msk smör + lite till första laggen
1/2 tsk salt


Ovaför ser ni ett orginellt pannkaks-recept till underbart goda pankakor. Om det skulle vara så att man tycker om lite sötare/saftiga pannkakor brukar ju det klassiska bli någon matsked socker. För att få nyttigare pannkakor kan du då riva morötter eller äpple (ca 1-2 msk) som du har i smeten.

Nomnom...   


 


Bildkälla


Av tippsaren - 11 december 2012 11:30

De flesta vill ju ha vita tänder. Det anses ju iallafall snyggare än gula eller bruna. Det bästa tipset jag har för det är väl tandblekning. Det sägs även att man kan borsta med rivna citronskal på tandbortsten eller bakpulver någon gång i veckan. Citronskal är något jag verkligen inte rekomenderar! Det fräter på tänderna. Bakpulver har jag själv testa med ärligt, jag ser inget resultat och det smakar hur äckligt som helst. Men vad gör man då om man vill ha vita tänder utan att betala dyra pengar på tandblekning? Det första jag skulle rekomendera är att borsta tänderna minst två gånger om dagen, sen skulle jag rekomendera ett färgstarkt läppstift eftersom det får tänderna att se vitare ut och mitt tredje tips är att blanda ca ett kryddmått salt och en dl vatten samt gurgla i knappt två minuter.


 


Bildkälla

Av tippsaren - 10 december 2012 19:15

Du behöver:

- 2 ägg

- 2 dl farinsocker

- 100 g smör/margarin

- 100 g mörk choklad

- 1 ½ dl hackade valnötter

- 2 dl vetemjöl

- 1 msk vaniljsocker

- 1 tsk bakpulver


Gör såhär:

1. Vispa samman ägg och socker. Smällt matfettet och rör ner det i äggsmeten.

2. Bryt chokladen i bitar och smält den över vattenbad eller på låg effekt i mikro.

3. Rör ner chokladen i smeten. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver.

4. Hacka valnötterna och blanda ner i smeten tillsammans med mjölblandningen.

5. Häll upp smeten i små formar och grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 12 minuter.


 


Bildkälla

Presentation

Hej! Jag kallas Lisa och jag kommer bara blogga om tips. Tips i vardagen, pysseltips, bloggtips mm. Jag hoppas ni kommer kika in här oftare! KRAM

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards